Auteursrichtlijnen

I. ALGEMEEN

  • Deadline voor indiening van het eerstvolgende nummer is steeds 1 juni, maar artikelen mogen ook steeds doorheen het jaar ingediend worden.
  • Richtlijn voor het aantal tekens per artikel is max.  60 000, alles inbegrepen.
  • Vanaf nr 42 (2020) wordt achteraan een nieuwe rubriek ‘Korte notities’ voorzien. Een ‘korte notitie’ telt max. 7500 tekens en 2 à 5 afbeeldingen. De notitie kan gaan over een object, bv. een recente aanwinst in een museum, een (herontdekte/ nieuw onderzochte) ontwerper, of over een project, tentoonstelling, tekst of idee dat binnen de scope van het tijdschrift past. Gezien het tijdschrift slechts eenmaal per jaar verschijnt, zijn aankondigingen niet geschikt voor dit item.
  • De teksten worden onderworpen aan een dubbele peer review, waarvan de auteur verslag krijgt.
  • Er wordt tevens een professionele eindredactie uitgevoerd, doch teksten dienen  volgens de richtlijnen te worden ingediend.
  • Auteurs ontvangen na publicatie een gedrukt exemplaar van het nummer waarin hun bijdrage is verschenen, alsook een pdf van de finale versie.
  • De artikelen worden ingeleverd als 1 Word-document in Times New Roman 12 zonder opmaak via stijlen en zonder automatische nummering. Als interlinie wordt 1,5 gehanteerd. Paragrafen worden gescheiden door een witregel. De tekst wordt links en rechts uitgelijnd.
  • De titel wordt gecentreerd en in vet gezet.
  • Breng een structuur aan in de tekst door het plaatsen van tussentitels (kopjes) in vet, zonder nummering.
  • Getallen in de tekst tot en met twintig, alsook tien-, honderd-, en duizendtallen worden voluit geschreven (niet: oppervlaktematen, temperatuuraanduiding, …).
  • Opeenvolgende paginanummers en jaartallen worden voluit genoteerd, als volgt: p. 194-195 (en niet 194-95), en 1984-1985 (en niet 1984-85).
  • Eeuwaanduidingen: voluit geschreven, bv. negentiende eeuw; als bijvoeglijk naamwoord met koppelteken: negentiende-eeuws.
  • Decennia kunnen als volgt worden aangeduid: bv. jaren ’70
  • Gebruik waar nodig Arabische cijfers (geen Latijnse, behalve: Lodewijk XV, …).
  • Gebruik een spatie en niet een decimale punt voor bedragen en schrijf muntsoorten altijd voluit, dus geen €, £ of $, dus: 16 500 euro.
  • Voor academische titels gebruik Prof.dr. (met punt, maar zonder spatie).
  • Het aanhalen van titels van schilderijen en andere kunstwerken gebeurt cursief.
  • Alle vreemde woorden worden gecursiveerd, ook citaten in een vreemde taal en citaten in oud Nederlands (zonder aanhalingstekens).
  • Citaten in actueel Nederlands staan tussen enkele aanhalingstekens. Citaten worden in de tekst zelf geplaatst, zonder insprong, tenzij langer dan 10 regels. Citaten uit het Frans, Engels of Duits worden niet vertaald. Voor andere talen wordt vertaald naar het Nederlands en wordt de oorspronkelijke taal opgenomen in eindnoot. Voor weggelaten woorden in een citaat, hanteer (…), met ronde haken. Aangevulde of verklarende tekst in een citaat staat tussen vierkante haken.

II. SCHEMA ARTIKEL

  • titel
  • auteur
  • tekst (met tussentitels)
  • (evt.) lijst van gebruikte afkortingen
  • bronnen en bibliografie
  • samenvatting (summary)
  • identificatie auteur
  • onderschriften illustraties
  • eindnoten

III. EINDNOTEN

De eindnoten worden achteraan het artikel geplaatst (het tijdschrift wordt in twee kolommen per bladzijde gedrukt). In de tekst wordt het nummer van de eindnoot hetzij achter een woord geplaatst (indien zij daar expliciet betrekking op heeft, maar wel na de interpunctie indien het woord wordt gevolgd door een komma, dubbele punt of puntkomma), hetzij achter de punt van de zin.

Erkentelijkheid

  • Auteurs die een lezing gaven op de Studiedag Historisch Interieur en Design van de Universiteit Gent, of op een studiedag m.b.t. interieur of design in Nederland of elders, verwijzen in de eerste noot naar de betreffende studiedag, inclusief de datum.
  • Doctorandi die publiceren over de resultaten van een onderzoeksproject, verwijzen in de eerste noot correct naar het onderzoeksproject, de instelling(en), het financieringskanaal (bv. FWO-Vlaanderen of BOF) en de promotor(en),.
  • Recent afgestudeerde masters die wensen te publiceren uit/ over hun masterproef of een paper bespreken dit met hun promotor, verwijzen in de eerste noot naar hun verhandeling, onderwijsinstelling, studierichting en promotor(en), en schrijven evt. in co-auteurschap met hun promotor.
  • Wie van de peer-reviewer(s) substantiële aanvullingen ontving die de tekst verrijken, dankt deze reviewer(s) correct in de eerste noot.

Verwijzingen

Verwijzing naar onuitgegeven archiefbronnen

Plaatsnaam, naam archiefdepot, naam fonds, volgnummer (zonder signatuur, indien geen nummer): auteur, titel van het archiefstuk (of omschrijving, niet gecursiveerd, indien het stuk geen titel draagt), datum, foliëring:

  • ARAB (sigel voor Algemeen Rijksarchief Brussel), Schone Kunsten storting 1957, nr 398: brief Louis De Curte aan kerkfabriek, 08.11.1870.

Dezelfde regel geldt voor iconografische documenten:

  • Doornik, ACC (sigel voor Archives du chapitre cathédral), Fonds des cartes et plans, gravures et dessins, [een vaak gemaakte fout is om ook de komma te cursiveren] 3, 6: Bienvenu Pollet Lefebvre, transept roman (coté sud) chapiteaux, 1843.

Ook manuscripten worden als een onuitgegeven bron beschouwd:

  • Brussel, KB (Koninklijke Bibliotheek), Ms. 22483: C. Van Rietwijck, Sigillographica Belgica [begin 17de eeuw], fol. 67 v, 68.

Veel voorkomende archiefdepots krijgen een sigel om de noot in te korten. Een lijst van de gebruikte afkortingen/sigels volgt achteraan (zie schema)

Informatie tussen vierkante haken bevindt zich niet in het document zelf.

Foliëring: indien recto niet vermelden; indien verso: v (zonder punt)

Verwijzing naar uitgegeven archiefbronnen en werken

Deze verwijzingen zijn kort. De eerste vermelding hoeft niet voluit te zijn. Volledige referenties staan in de bibliografie aan het eind van het artikel.

Auteur achternaam (niet in hoofdletters), gevolgd door jaartal (zonder komma): pagina(‘s).

  • Duverger 1984: 55-69.

Twee auteurs worden gescheiden door ‘en’

  • Maclot en Grieten 2002.

Indien van eenzelfde auteur meerdere publicaties in hetzelfde jaar vermeld worden dan wordt het jaartal gevolgd door een kleine letter van het alfabet, die de alfabetische rangschikking van het eerste woord in de titel volgt (lidwoorden niet inbegrepen).

  • Devliegher 1982a: 88.
  • Devliegher 1982b: 23-44.

Werken die niet duidelijk een auteur, uitgever of redacteur (editor) vermelden worden in de noot afgekort.

  • Bouwen 1971.

Tentoonstellingscatalogi:

  • Brussel 1963: 1-10.

Veilingscatalogi:

  • Londen, Sotheby’s, 1991, 13-12, nr 5.

IV. BIBLIOGRAFIE

De bibliografische lijst herneemt enkel de uitgegeven bronnen en werken uit de noten, in alfabetische volgorde, en in de volgende vorm: Auteur jaartal (in klein kapitaal). Vlak daaronder wordt de volledige referentie weergegeven. Uitgegeven bronnen en werken worden dus door elkaar maar alfabetisch gerangschikt. Bij namen met Van of De bv. wordt gerangschikt op voorvoegsel, bv. Van Gansen. Werken van dezelfde auteur dienen chronologisch geordend te worden en desgevallend eerst de monografische publicaties en pas daarna die met meer auteurs.

Wie werkt met een bibliografisch software programma zoals Endnote of Zotero, kan ‘Art history’ instellen als ‘output style’ en hiervan vertrekken. Deze stijl benadert onderstaande richtlijnen sterk, waardoor nog slechts minimale manuele aanpassingen nodig zijn. Opgelet: wie met een bibliografisch programma werkt, dient de velden uit te schakelen voor indiening. Wie niet met zulk programma werkt, voert eenvoudig de referenties manueel in volgens onderstaande richtlijnen.

Uitgegeven bronnen

De naam van de auteur (met hoofdletter) in klein kapitaal [in de voorbeelden hieronder/ op deze pagina kan klein kapitaal niet weergegeven worden, maar het dient dus wel te worden toegepast] gevolgd door het jaar van uitgave. A.u.b. niet in kapitalen.

Daaronder: auteur voornaam (voluit!) achternaam, titel, eventuele reeks, eventueel reeksnummer, plaats van uitgave: uitgever, eventuele vertaler, aantal delen, plaats, jaar van uitgave.

Duverger 1984
Eric Duverger, Antwerpse kunstinventarissen uit de zeventiende eeuw, 1. 1600-1607, Fontes Historiae Artis Neerlandicae. Bronnen voor de kunstgeschiedenis van de Nederlanden, 1.1, Brussel: Koninklijke Academie voor Wetenschappen, 1984.

Porete 1984
Marguerite Porete, Le Miroir des âmes simples et annéanties et qui seulement demeurent en vouloir et désir d’amour, uitg. door Max Huot de Lonchamp, Parijs: Albin Michel, 1984.

Monografieën

Standaard boek

Auteur voornaam (voluit) gevolgd door achternaam, titel, plaats van uitgave: uitgever, jaar van uitgave.

Floré 2010
Fredie Floré, Lessen in goed wonen. Woonvoorlichting in België 1945-1958, Leuven: Universitaire Pers Leuven, 2010.

Met reeks, reeksnummer

Auteur voornaam (voluit) gevolgd door achternaam, titel, eventuele reeks, nummer, plaats van uitgave, jaar van uitgave.

Bergmans 1998
Anna Bergmans, Middeleeuwse muurschilderingen in de 19de eeuw. Studie en inventaris van middeleeuwse muurschilderingen in Belgische kerken, kadoc Artes, 2, Leuven: Universitaire Pers Leuven, 1998.

Met delen, banden

Auteur voornaam (zo mogelijk voluit) gevolgd door achternaam, titel, eventueel aantal delen (3 dln), eventueel aantal banden (6 bdn), plaats van uitgave: uitgever, jaar van uitgave.

Delen = grote logische indeling (dln, dus niet ‘volume’, ‘part’ of ‘tome’)

Banden = typografische indeling (bdn)

Réau 1955-1959
Louis Réau, Iconographie de l’art chrétien, 3 dln, 6 bdn, Parijs: Presses Universitaires de France, 1955-1959.

Wanneer beide indelingen samenvallen gebruikt men : deel (dl)
De vermelding dl is niet nodig wanneer het evident om een deel gaat, dan volstaat het arabisch cijfer alleen.

Vertaling

Auteur voornaam (zo mogelijk voluit), achternaam, titel, vert. uit het … door voornaam familienaam, plaats van uitgave: uitgever, jaar van uitgave.

Calloway 1991
Stephen Calloway, Raumdesign. Wohnen im 20. Jahrhundert, vert. uit het Engels door Siglinde Summerer en Gerda Kurz, Herford: Busse Seewald, 1991.

Uitgevers van reeksen: uitg. door voornaam achternaam worden achter de titel van de reeks en het nummer van de reeks geplaatst.

Michler 1984
Jürgen Michler, Die Elisabethkirche zu Marburg in ihrer ursprünglichen Farbigkeit, Quellen und Studien zur Geschichte des Deutschen Ordens, 19, uitg. door Uwe Arnold, Marburg: Elwert, 1984.

Boeken met uitgevers/ editors: voornaam achternaam, red. of in meervoud reds zonder punt, worden voor de titel geplaatst.

Van Gansen 2015
Kristof Van Gansen, red., Arts et métiers graphiques. Kunst en grafische vormgeving in het interbellum, Leuven: Universitaire Pers Leuven, 2015.

Lasc, Downey en Taylor 2015
Anca I. Lasc, Georgina Downey en Mark Taylor, reds, Designing the French interior: the modern home and mass media, Londen: Bloomsbury Academic, 2015.

Heruitgave

Na de titel te vermelden, 3de uitg.,
bij een verbeterde uitgave na de titel te vermelden, verb.uitg.,
of bij een verbeterde heruitgave een combinatie van beide, na de titel, 3de verb. uitg.

Plaats van uitgave

Wordt vertaald, behalve wanneer de Nederlandse naam niet gebruikelijk is. Bv.. Parijs, Munchen, Londen,… maar: Valenciennes, Braunschweig,…

Publicaties met meer dan 1 plaats van uitgave worden als volgt vermeld: bv. Amsterdam/Den Haag, Leuven/New York/Toledo

Artikelen

In tijdschriften en jaarboeken

Auteur voornaam achternaam, titel van het artikel tussen enkele aanhalingstekens niet cursief, Titel van het tijdschrift/jaarboek, jaargang in Arabische cijfers: nummer van de aflevering, jaar van uitgave, paginanummer(s).

Het nummer van de aflevering dient niet vermeld wanneer de jaargang doorlopend genummerd wordt.

Eidelberg 2005
Martin Eidelberg, ‘S. Bing and L.C. Tiffany: entrepreneurs of style’, Nineteenth-Century Art Worldwide, 4: 2, 2005, 1-34.

De Vos 1989-1991
Dirk De Vos, ‘Enkele minder bekende anonieme Brugse schilders uit het einde van de 15de en het begin van de 16de eeuw’, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België Brussel. Bulletin, 28: 40, 1989-1991, 187-202.

Serruys 1934

Serruys, Yvonne, ‘André Vigneau’, Arts et Métiers Graphiques, 40, 1934, 21-27.

In kranten 

Auteur voornaam achternaam, titel van het artikel tussen enkele aanhalingstekens niet cursief, Titel van de krant, datum voluit, paginanummer(s).

Bij anonieme auteurs wordt niet Anon. of N.N. gebruikt in de kopjes in de bibliografie en eindnoten, maar naam krant/tijdschrift.

Hoofdstukken in boeken

Auteur voornaam gevolgd door achternaam, titel van het artikel tussen enkele aanhalingstekens niet cursief, gevolgd door In: naam redacteur(s), red. of reds, Titel van het boek, plaats van uitgave: uitgever, jaar van uitgave, pagina’s.

Adriaenssens 2005
Werner Adriaenssens, ‘Art deco. Evolutie en beïnvloeding van de interieurkunsten in België na het uitdoven van de art nouveau tot de tentoonstelling van 1925’, In: Claire Leblanc, red., Art nouveau & design. Sierkunst van 1830 tot Expo 58, Tielt: Lannoo, 2005, 104-119.

Adriaenssens 2010
Werner Adriaenssens, ‘Wenen–Brussel: realiteit of mythe? De invloed van de Wiener Werkstätte op de Belgische interieurkunsten’, In: Ko Goubert en Wim Nys, reds, Wiener Werkstätte zilver en Belgisch zilverdesign, Antwerpen: Zilvermuseum Sterckshof, 2010, 21-45.

Catalogi

a. tentoonstellingscatalogi

Antwerpen 2010
Wiener Werkstätte zilver en Belgisch zilverdesign, tent.cat. (Antwerpen, Zilvermuseum Sterckshof), uitg. door Ko Goubert en Wim Nys, Antwerpen: Provincie Antwerpen, 2010.

Rome 2000
Il volto di Christo, tent.cat. (Rome, Palazzo delle Esposizione), uitg. door Giovanni Morello en Gerhard Wolf, Milaan: uitgever, 2000.

b. veilingscatalogi

Londen 1991
Londen, veilingscat. Sotheby’s, 1991, 13-12, nr 5.

Ongepubliceerde masterproeven en proefschriften

Auteur voornaam (voluit) gevolgd door achternaam, ‘titel’ [niet cursief], onuitgegeven masterproef/ proefschrift, Universiteit, jaar.

Mathilde Debourse, ‘Overal (in) thuis. Mabel Eleanor Elwes (1878-1950), een veelzijdige kunstenaar (1878-1925)’, onuitgegeven masterproef, Universiteit Gent, 2021.

Camille Brasseur, ‘De l’importance d’être Constant Montald (1862-1944)’, onuitgegeven masterproef, Université Libre de Bruxelles, 2002.

Internetbronnen

‘Titel/naam van de webpagina’, URL (laatst geraadpleegd op [datum voluit]).

‘Inventaire général du patrimoine culturel’, www2.culture.gouv.fr/public/mistral/merimee_fr (laatst geraadpleegd op 26 juni 2020).

‘Brøndum’s dining room’, https://skagenskunstmuseer.dk/en/museums/skagens-museum/broendums-spisesal/ (laatst geraadpleegd op 27 juni 2020).

 

V. VEEL GEBRUIKTE AFKORTINGEN

afb., afbn = afbeelding(en); illustratie die zich binnen de tekst bevindt

bd, bdn = band(en); typografische geleding van een publicatie (een afzonderlijk boekdeel). Indien de typografische indeling met de logische samenvalt, en dat is meestal het geval, dan krijgt de term ‘deel’ de voorrang.

bv. (niet bijv.) = bijvoorbeeld

cf. = confer (vergelijk); verwijst naar een publicatie waar aanvullende verwijzingen en inlichtingen over een bepaalde stelling zijn te vinden (vergelijk met zie)

cm, m, km, enz.: dus niet voluit schrijven

dl, dln = deel, delen; grote, logische geleding van een publicatie

doc.nr = documentnummer

e.a. = en andere(n) (dus niet et al. gebruiken)

facs. = facsimile

fol. = folio

ibid. = ibidem, op dezelfde plaats; verwijst naar de laatst vernoemde auteur, titel en pagina

kol. = kolom; moet worden gebruikt wanneer een publicatie in kolommen is gedrukt en genummerd

lic.verh. = licentiaatsverhandeling (thans masterproef)

ms., mss. = manuscripten

museumcat. = museumcatalogus

nr, nrs = nummer(s) (zonder punt)

N.N. = nomen nescio (naam onbekend, ik ken de naam niet), d.w.z. identiteit (bv. van auteur) onbekend

o.a. = onder andere(n)

o.l.v. = onder leiding van

onuitg. = onuitgegeven

pl., pln = plaat, platen; in een afzonderlijk geheel, na de tekst, samengebracht

r. = (vers)regel

red. = redacteur/ redactie; reds = redacteurs

s.a. = sine anno (zonder jaar)

s.l. = sine loco (zonder plaats)

s.p. = sine pagina (zonder paginering)

St. (met punt) = Sint

tent.cat. = tentoonstellingscatalogus (zonder spatie)

uitg. door = uitgegeven door

veilingcat. = veilingcatalogus

verb. uitg. = verbeterde uitgave

vert. door = vertaald door

vs = versus

zie = verwijst naar een publicatie waarin precies dezelfde argumentatie voorkomt

z.fol. = zonder foliëring

VI. LIJST VAN AFKORTINGEN

Indien in noot of tekst sigels of vaste afkortingen gebruikt werden voor geraadpleegde instellingen, voorzie dan een (korte) lijst van de gebruikte sigels met volledige naam van de instelling. (bv. ARAB: Algemeen Rijksarchief België; KBR: Koninklijke Bibliotheek van België; AHKB: Archief voor Hedendaagse Kunst van België; …)

VII. AFBEELDINGEN

Alle afbeeldingen worden in vierkleurendruk gebracht.

Anders dan in vele tijdschriften is er geen strikte beperking op het aantal illustraties. Richtlijn: 15 à 25.

Het beeldmateriaal van goede kwaliteit (min. 300 dpi !) wordt door de auteur aangeleverd. Copyrights worden door de auteur geregeld.

Voor de layout geeft de auteur van het artikel richting voor de gewenste grootte van iedere afbeelding ; hiermee wordt rekening gehouden in de mate van het mogelijke:

  • volle bladzijde
  • 2 kol. (halve bladzijde)
  • 1 kol. (1/4 bladzijde)

 

In de tekst wordt als volgt naar de afbeelding verwezen: (afb. 1) [na de punt of in de zin wanneer het betrekking heeft op een specifiek onderdeel van een zin].

 

Onderschriften bij de afbeeldingen geven een identificatie van de voorstelling, alsook informatie over de herkomst van de afbeelding. Er worden geen punten gebruikt.

Algemene volgorde: Auteur, Titel/ thema/ beschrijving, type object of materiaal, (evt. school of regio,) (evt. afmetingen,) datering – [Plaats van bewaring:] Stad/ gemeente, gebouw, museum of archief, evt. nr (herkomst afbeelding, fotograaf)

-Afb. 1. Sint-Agatha, muurschildering, begin 16de eeuw – Sint-Truiden, Begijnhof, Sint-Agneskerk (© Onroerend Erfgoed, foto O. Pauwels)

-Afb. 2.  Michel Vermeiren, Portret van Edmond De Busscher, gravure, 1883 (uit: Annuaire de l’Académie royale de Belgique, Brussel, 1883, 56)

-Afb. 3. Félix De Vigne, Ontwerp voor een praalwagen gewijd aan de kunsten voor de optocht van de Fonteinisten, pentekening ingekleurd met aquarel, 1848 – Gent, Universiteitsbibliotheek, BIB.G.012937

-Afb. 4. Tekening van de bunker met dubbele keuken en hulppost, gekend als bunker nr 1 – Nationaal Archief, collectie bunkers, archiefinventaris 2.13.167, tekening nr 592, maart 1948

 

Voor sommige artikelen zal dergelijke volgorde niet of minder van toepassing zijn. Wees volledig maar vermijd te lange onderschriften, dit in functie van de lay-out.

VIII. SAMENVATTING

Na het artikel wordt een samenvatting opgenomen van max. 3000 tekens (alles inbegrepen). Deze wordt bezorgd in het Nederlands (en door ons professioneel vertaald) of meteen aangeleverd in het Engels (en door ons professioneel nagelezen en gecorrigeerd).

IX. IDENTIFICATIE AUTEUR

Een beknopte bio of identificatie (een drietal regels) van de auteur (in cursief) sluit de bijdrage af. Deze identificatie vermeldt bijvoorbeeld opleiding en beroepsmatige bezigheid. Geen curriculum vitae.

Voor de korte notities of portretten is geen bio nodig.

 

 

De kernredactie.