STUDIEDAG HISTORISCH INTERIEUR

Voormiddag:

□ 09.30u: Anna Bergmans, docent Universiteit Gent
Inleiding
□ 09.45u: Claire Dumortier, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, Brussel & Frans Caignie, tegeldeskundige
Een 16de-eeuwse majolicavloer in de kapel van het Hof van Rameyen in Gestel (Berlaar). Situering en methode van onderzoek.
□ 10.35u: Petra Maclot, bouwhistorica
Een verdwenen renaissancepaleis in Antwerpen. Studie tot reconstructie van het huis Dozzi.
□ 11.20u: Krista De Jonge, Katholieke Universiteit Leuven
Interieurafwerking in de residenties van de hoge adel in de Zuidelijke Nederlanden in de 16de eeuw.

Namiddag :

□ 14.00u: Inghe Breedveldt Boer, Universiteit Utrecht
De vroege interieurs van Jan Pieter Van Baurscheit, de jonge (1699-1768): “distribution” en “lokale architecten”
□ 14.40u: Mimi Debruyn, kunsthistorica
Het Paleis op de Meir in Antwerpen: van particuliere woning tot keizerlijke en koninklijke verblijfplaats
□ 15.20u: Lode De Clercq, studiebureau L. De Clercq
De lof van het artificiële. De marmerimitatie als grensvlak tussen natuurobservatie en verleidelijke trompe-l’oeil in de context van het neoklassieke interieur in België.