STUDIEDAG HISTORISCH INTERIEUR & ONTWERP 2016

Donderdag 21 april 2016

Voormiddag:

Marjan Sterckx (UGent, Kunstwetenschappen): Inleiding: Een nieuwe bewoner

Britt Denis (Universiteit Antwerpen, Stadsgeschiedenis): Een unieke blik achter de schermen? Boedelinventarissen als bron voor de negentiende-eeuwse wooncultuur.

Ulrike Müller (UGent, Kunstwetenschappen & Universiteit Antwerpen, Stadsgeschiedenis): Interieurs van particuliere kunst- en antiekverzamelaars in negentiende-eeuws Gent (ca. 1820-1875).

Barbara Laan (Stichting Historische Interieurs in Amsterdam): Van grachtenhuis tot villa in het groen.

Marc Lambrechts (Zelfstandig kunsthistoricus): L’objet sublime. Franse ceramiek 1870-1945, of het probleem van de moderniteit

Namiddag:

Emma Schiltz (KIK & Design Museum Gent): Het archief van architect en meubelontwerper Albert Van huffel (1877 – 1935): een digitalisatieproject met het oog op preventieve conservatie en ontsluiting

Frederik Vercammen (Master in de Kunstwetenschappen): Olivier Theyskens. De artistieke zwerftocht van een modeontwerper

Geoffrey Brusatto (PXL-MAD Hasselt, onderzoeksgroep FRAME): De gevouwen structuur. De (her)opbouw van het gedrukte boek.